lördag 10 december 2011

Mozart minidammsugare



Nu har jag bakat små minidammsugare som ska smaka mozart-kulorna gissar jag. Dom va lite bökiga att göra eftersom det är olika moment. Men visst blev dom fina :)
 


Mozart minidammsugare
Ca 50 st

500 g marsipan (jag färgade min röd)
250 g nougat
150 g mörk choklad
4 cl cognac

1. Kavla ut marsipanen till en lång smal rektangel (ungefär 4 cm bred), pensla på cognac. 

2. Skär ut nougaten i 1 cm tjocka stavar. 

3. Lägg nougaten mitt på mandelmassan, hela vägen kloss och kloss med varandra. 

4. Vik in kanterna, forma den till en rund fingertjock rulle. Skär i 3 cm stubbar. Ställ svalt en stund om den är för mjuk för att skära i stubbar. 

5. Smält 2/3 av chokladen till ca 45°, tag resterande 1/3 och rör ner i chokladen och se till att all choklad smälter. Den ska inte ha en temperatur över 32° utan kännas lite kall och vara lätt att arbeta med. 

6. Doppa båda ändar av rullarna i choklad. Låt stelna på bakplåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar