tisdag 14 maj 2013

Brandutbildning

Idag har jag varit på brandutbildning genom jobbet. Först var det en del information, lite gruppuppgifter och en praktiks övning.

Första övningen gick ut på att släcka en brand med en brandsläckare. Har aldrig gjort det tidigare så jag tyckte det var jättebra att få prova på. Så den dagen man måste använda en så vet man hur det känns.

Andra övningen så skulle vi rädda en docka i rullstol från att brinna upp. Vi skulle använda brandfilt, men det var inte alls så lätt. Många små luftfickor som tog tag i elden. Men till slut klarade vi det :)

Sista övningen så skulle vi rädda en annan docka ur ett rökfyllt rum. Röken var ofarlig men man såg jättedåligt när man kom in. Och fast man visste att det inte brann så blev man stressad. Jag fann den stackars dockan och vi fick ut den. Tur det inte var en riktig människa, för som vi drog ut den så hade han behövd läkarhjälp efteråt :P

Men en bra eftermiddag tycker jag att det har varit och man har fått en annan syn på säkerhet. Nu ska jag köpa nya brandvarnare och ännu en gång ha genomgång med barnen vad som gäller vid brand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar