torsdag 23 maj 2013

God, enkel och nyttig Banan Smoothie!

Hittade av en slump en sida på internet som heter Green Lemonade. Sidan handlar om vegetarisk mat, låg-kalori smoothies och färskpressade juicer. Många spännande recept hittade jag där och började med att prova hennes Not Your Ordinary Banana Smoothie. Så här kommer recept och bilder från när jag provade göra min egen smoothie....(glöm inte kolla in sidan, mycket roligt finns där)

Två frusna bananer
En kopp mandelmjölk
En tesked mandelsmör
En halv tesked kakao
En näve babyspenat

Detta ger en portion och 290 kcal, försök också om möjligt använda ekologiskt :)

Eftersom vår mixer är så svag, så delade jag bananen i mindre bitar innan jag frös in den. På så sätt är det lättare för mixern att få sönder den. Sen i med de frusna bananbitarna i mixern.
Hällde i mandelmjölken, mandelsmöret och kakaon. Men hur mycket är en näve babyspenat? Så jag tog en lös näve och räknade bladen, ca 10 normalstora :) Sen mixa tills det blir slätt!
Vill man få tjockare dryck så kan man mixa i fler isbitar, men den här blev så tjock för mig så jag fick hälla i en halv kopp vatten så den skulle bli lösare.

Och så här såg det färdiga resultatet ut:

Jättegott!!

Färgen blev ungefär som när man mixat avokado som får stå en stund. Alltså lite grön/brunaktig...
Smakade mycket banan, lite mandel och inget av babyspenaten. Det ska visst inte smaka så mycket från babyspenaten, utan den är mest med för att den är så nyttig. Det blev 2,5 fulla normala dricksglas, som jag själv drack upp :P ! Men vill man bara ha lite läskande mellanmål på sommaren kan man nog dela på en portion.

 Nästa gång ska jag prova Spiced Pear!



Lycka till! :)

Hur ofta köper man hem mandelsmör och mandelmjölk? Men hädanefter kommer det finnas hemma hos oss :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar