fredag 4 april 2014

Förlossningen och en liten kontroll

Jag har under den här veckan hunnit med blodtrycksfall, blodsockerfall, huvudvärk, illamående och allmänt risig status. Så i förrgår märkte jag hur lugn bebisen var och igår insåg jag att hon brukade ju vara vild jämt, men den sista veckan har hon varit så lugn. Nästan slö kändes det som. Jag har ju känt att hon har rört sig, så det var ju ingen panik på så vis. Men man blir ju ändå lite orolig. Så jag pratade med barnmorskan som tyckte vi skulle komma in på en liten kontroll.

Så vi åkte upp till förlossningen och där gjordes ett ctg vilket visade på en pigg liten tjej. Blodtryck och urinprov gjordes på mig och allt såg bra ut. Efter det var jag nöjd men dom tyckte ändå att läkaren skulle göra ett ultraljud för att se att hon växt som hon skulle och att det fanns nog med fostervatten.

Efter en liten väntan(och vi hörde iaf en bebis födas under den tiden :) ), så kom läkaren och hennes student. Studenten gjorde ultraljud först och sen läkaren. Vi fick se en liten bebis som låg i säte och tittade på oss. Hon var lika vild som vanligt men jag kände ingenting av dom rörelserna. Hon ligger med armar och ben till vänster och har mycket fostervatten, så det är nog det som gör att jag inget känner. Känner när ryggen flyttas och när hon trycker neråt bakom blygdbenet(ont, ont, ont gör det). Men nu vet jag ju att hon är som hon alltid brukar och jag inte alltid känner av henne, så då är man lugn igen. Läkaren mätade henne och hon har växt precis som hon ska, varken mer eller mindre :) Hon övade att andas in fostervatten, vilket också var kul att hör att det kommit igång.

Så till mina problem. Tydligen har jag magkatarr så jag bör börja med omeprazol så jag mår bra igen. Sen fick jag svar på varför jag bara kan sitta tio minuter innan jag får ont vid revbenskanten fram och bak. Det är visst lilla tjejen som trycker på levern, vilket gör väldigt ont efter bara en liten stund. Så jag får börja stå och äta :P  Nu är vi lugna igen och allt känns bara bra :D  Om en månad ska vi tillbaka för nytt ultraljud och bokning av kejsarsnitt **längtar**  :)

1 kommentar:

  1. Skönt att allt var bra med lillan!! :) kram och krya på dig!

    SvaraRadera