söndag 15 maj 2011

Baka, baka liten kaka!

Igår började jag baka, det jag tror, är den svåraste kakan att göra!! Gjorde dubbel sats och fick kanske ut hälften till färdiga, hela, fina kakor. Här ska jag visa er hur det gick till:

Först gör man degen. Sen behöver man en sån här kaksprits(finns säkert nyare nu, det här är mormors gamla). Sen har jag mätat upp ett sugrör till 9 cm.


Sen försöker man fylla spritsen med så mycket deg man kan. Degen är ganska fast och det är därför man har en hård sprits.

Det är lite knepigt att spritsa för man måste trycka och föra spritsen i lagom fart framåt, så att det blir en rak sträng av kakdeg. På bilden har även mina gaffelkakor smygit sig in :)


Sen tar man sitt lill mått och mätar ut varje bit. Sen formar man dom till hästskor och de ska vara så lika som möjligt eftersom de sen sätts i hop två och två. När degen är spritsad är det svårt att flytta den utan att den blir ful, så det kan bli flera plåtar med få kakor på varje. Men man vill ju ha fina kakor... :)

Så här hände det med första plåten. Jag fattade inte VAD som gjorde att kakorna flöt ut! Även gaffelkakorna flöt ut mer än de brukade... Men efter en stunds funderande och svärande, kom jag på vad den felande länken var. Jag råkade köpa billigt margarin istället för det vanliga jag brukade använda. Och billiga margarin innehåller mer vatten än mitt vanliga, så därför blev allt lösare. Så genom att tillsätta mer mjöl, florsocker och potatismjöl räddade jag resten :P
När kakorna kallnat så använde jag en mjuk sprits för att få smörkrämen på en kaka och så lägger man en annan kaka över. Det som är lite knepigt här, är att man först måste parar ihop alla två och två så att de är ganska lika i formen. Annars blir det inte fina kakor! :)
Till sist doppar man kakorna som på bilden och vips har man fått hästskor! Väldigt fina och jättegoda kakor. Men efter att ha gjort dubbel smet, förlorat en plåt pga margarinet och att fler gick sönder under arbetet, så blev det ca hälften kvar. Men de som är trasiga, fula och inte passar på fikabordet, de gjorde jag färdiga ändå och gjorde en kakburk med kakor som vi kan äta när vi inte har främmande :) För dom är ju sååååå goda!! :P

Så nu har jag lite fina kakor att bjuda på när vi får fika främmande :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar